(最終更新日:2022-12-15 10:30:17)
  イイダ アツシ   IIDA Atsushi
  飯田 敦史
   所属   青山学院大学  文学部 英米文学科
   職種   准教授
■ 担当科目
英語科教育法; 英語教育学概論;英語教育学特講(3);英語教育学演習 (2);英語教育論研究;特別演習
■ 専門分野及び関連分野
英語教育学, 第二言語ライティング, 応用言語学 
■ 学歴・学位
1. 青山学院大学 文学部 英米文学科 卒業
2. アメリカ ペンシルベニア州立インディアナ大学大学院修士課程〔英語教授法専攻〕修了
3. アメリカ ペンシルベニア州立インディアナ大学大学院博士課程 専攻〔ライティング・英語教授法〕修了
4. ペンシルベニア州立インディアナ大学 Ph.D.(Composition and TESOL)
■ 職歴
1. 2022/04~ 青山学院大学 文学部 英米文学科 准教授
2. 2011/04~2017/03 群馬大学 教育基盤センター 専任講師
3. 2017/04~2022/03 群馬大学 学術研究院(大学教育センター主担当) 准教授
■ 研究課題・受託研究・科研費
1. 2019/04~  英語俳句に基づくクリエイティブ・ライティングの効果検証 ―書き手の育成に向けて― 若手研究  Link
2. 2015/04~2019/03  自己表現力育成を目指す英語ライティング授業の構築:英語俳句を用いての実証研究 日本学術振興会:科学研究費補助金(若手研究B)  Link
3. 2015/04~2019/03  感受概念の言語化に注目した教育実習生の実践知獲得プロセスの研究 挑戦的萌芽研究  Link
■ 社会的活動
1. 2022/04~ 福岡県中学生英語スピーチ・コンテスト田川市大会 審査委員長(青山学院大学と福岡県田川市との連携事業)
■ 研究業績(著書・論文等)
1. 著書  International perspectives on creative writing in second language education: Supporting language learners’ proficiency, identity, and creative expression (共著) 2022/02 Link
2. 著書  Literacy Autobiographyを用いた英語教育研究 (単著) 2023
3. 著書  Teaching and assessing second language poetry writing in Japan: Exploring challenges and issues through a lens of autoethnography as critical self-reflection. (単著) 2022/02
4. 著書  Literature, spoken language and speaking skills in second language learning (単著) 2019/12 Link
5. 著書  新しい時代の英語科教育法:小中高を一貫とした理論と実践 (共著) 2019 Link
全件表示(50件)
■ 研究業績(招待講演)
1. 2022/12 俳句を用いての英語ライティング指導ー書き手の自己表現力を目指してー(青山学院大学オンライン)
2. 2022/11 The use of creative writing in multilingual environemtns(TESOL International Association SLW-IS Online)
3. 2021/03 Poetic-narrative autoethnography: Exploring traumatic experiences in the Great East Japan Earthquake.(Philippines)
4. 2020/11 Creative writing in the era of COVID-19 pandemic.(JAPAN)
5. 2020/08 Humanizing the EFL Classroom Through Poetry Writing.(Suranaree University of Technology, Thailand.)
全件表示(32件)
■ 研究業績(学会発表)
1. 2022/09/16 Expressing Love in English as a Foreign Language: A Poetic Inquiry(VietTESOL International Convention 2022)
2. 2021/12/03 Textual and Linguistic Features of Second Language Poetry Writing: A Case of Japanese EFL Students.(The 19th Asia TEFL International Conference)
3. 2021/10/23 Exploring Japanese Students’ Experiences of COVID-19 Pandemic Through Second Language Poetry Writing.(Viet TESOL International Convention 2021)
4. 2021/09/10 Assessing Second Language Poetry Writing: Linking Assessment, Learning, and Language Use.(The 67th TEFLIN International Conference and The 9th the International Conference on English Language and Teaching (ICoELT))
5. 2021/08/27 全国都道府県英語教育研究テーマの調査研究特別委員会の2018・2019年度の調査結果概要(大学英語教育学会(JACET) 第60回記念国際大会)
全件表示(75件)