(最終更新日:2019-01-23 12:13:08)
  タキモト マサヒロ   TAKIMOTO, Masahiro
  瀧本 将弘
   所属   青山学院大学  理工学部 共通教育・外国語科目
   職種   教授
■ 担当科目
Active Speaking Skills A(第一部)、Active Speaking Skills B(第一部)、English Comprehension A(第一部)、English Comprehension B(第一部)、English Core I-b(第一部)、English Core I-d(第一部)
■ 専門分野及び関連分野
認知言語学, 応用認知言語学 
■ 学歴・学位
1. Harvard University 教育学大学院言語文化習得専攻修士課程修了
2. Harvard University Master of Education
3. The University of Auckland 大学院人文学部博士課程修了 (Ph. D.)
4. 東京大学大学院 総合文化研究科 言語情報科学専攻 博士課程修了
5. 東京大学 博士(学術)
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■ 職歴
1. 1994/04~1998/03 帝塚山短期大学 文芸学科 専任講師
2. 1998/04~2004/03 帝塚山短期大学 文芸学科 助教授
3. 2004/04~2006/03 帝塚山大学 人文科学部 助教授
4. 2006/04~2009/03 帝塚山大学 人文科学部 准教授
5. 2009/04~ 青山学院大学 理工学部 教授
■ 所属学会
1. 1995/04~ 大学英語教育学会
2. 2006/06~ American Association for Applied Linguistics
■ 
1. 1984年~1985年 ロータリー財団大学課程奨学金(米国留学)
2. 1991年~1992年 ロータリー財団大学院課程奨学金(米国留学)
■ 研究課題・受託研究・科研費
1. 2014/04~2017/03  日本人英語学習者の学術論文執筆能力向上を目指す3Dマルチメディア教材開発と検証 基盤研究(C)(研究代表者) 
2. 2017/04~2020/03  英語学習者の語用論的能力向上のための認知言語学的アプローチの有効性と検証 基盤研究(C)(研究代表者 (単独)) 
■ 社会的活動
1. 2018~ Applied Linguistics, Oxford University Press (manuscript reviewer)
2. 2014~ Language Awareness, Taylor & Francis (manuscript reviewer)
3. 2013~ Language Teaching Research, SAGE (manuscript reviewer)
4. 2013~ System, Elsevier (manuscript reviewer)
5. 2013~ TESOL Quarterly, Wiley-Blackwell (manuscript reviewer)
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■ 研究業績(著書・論文等)
1. 著書  実践例で学ぶ第二言語習得研究に基づく英語指導 (共著) 2017
2. 著書  Research summay of exploring the effects of similar and same task repetition on learners' second language pragmatic proficiency. In T. Stephens & J. Duncan (Eds.), Education Research Summaries. (共著) 2013/05
3. 著書  Exploring the effects of similar and same task repetition on learners' second language pragmatic proficiency. In D. Alonso (Ed.), English as a Second Language. (共著) 2011/01
4. 著書  TOEIC TEST英文法完全バイブル問題集600問 (単著) 2010/05
5. 著書  Input-Based Task and Interlanguage Pragmatics (単著) 2009/09
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■ 研究業績(学会発表)
1. 2018/09 Applying proximal-distal metaphor to develop Japanese learners' knowledge of the diffferent degrees of certainty(8th International Conference of the German Cognitive Linguistics Association)
2. 2018/08 The use of the primary metaphor in developing Japanese learners' knowledge of the different degrees of sureness(International Conference on Research in Teaching, Education & Learning 2018)
3. 2017/09 Concept projection through metaphor-awaress raising approach and the development of EFL learners' knowledge about different degrees of certainty(17th International Symposium on Processability Approaches to Language Acquisition)
4. 2016/09 Comparing the relative effects of metaphor-awareness raising approach with traditional approach on the development of EFL learners' knowledge about the different degrees of certainty(Metaphor Festival 2016)
5. 2015/09 Investigating EFL learners' use and awareness of hedges and boosters: A case of EFL learners' academic essays(2015 ALAK International Conference)
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