青山学院大学 研究者情報   
 
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  ナカノ ツトム
  中野 勉   青山学院大学 国際マネジメント研究科   教授
■ 担当科目
     リサーチペーパー・プロジェクト(専門職)、ソーシャル・ネットワークと組織のダイナミクス(専門職)、マネジメント演習Ⅰ(専門職)、グローバル・マネジメント(専門職)、企業戦略(専門職)、企業戦略論(院)、組織戦略(上級)(専門職)、組織戦略特論(院)、研究指導Ⅵ(院)
■ 専門分野及び関連分野
    組織論, 経営戦略論, グローバル・マネジメント, 社会ネットワーク分析, 経済社会学, 国際ビジネス, マネジメントと経営, 組織行動論 
■ 学歴
慶應義塾大学経済学部卒業
シカゴ大学大学院国際関係学科修士課程修了
コロンビア大学大学院社会学部博士課程修了
■ 最終学位
Ph.D in Sociology
■ 職歴
Citibank, N.A. シティバンク・エヌ・エイ (為替資金部、国際金融本部等)勤務
University of Tokyo 東京大学 社会科学研究所 「Social Science Japan Journal」(Oxford)編集補佐
University of Tokyo 東京大学 大学院社会科学研究科客員研究員
University of Michigan-Flint, USA ミシガン大学フリント校スクール・オブ・マネジメント Assistant Professor, 助教授
Center for Japanese Studies, University of Michigan-Ann Arbor ミシガン大学アナーバー校日本研究センター Faculty Associate, ファカルティ・アソシエイト
ITEC, Doshisha University, Kyoto, Japan 同志社大学 OMROM Fellow, ITECオムロン・フェロー
Doshisha Business School, Kyoto 同志社大学ビジネススクール Visiting Lecturer 兼任講師(経営と戦略担当)
Center on Organizational Innovation, ISERP, Columbia University コロンビア大学センター・オン・オーガンゼーショナル・イノベーション External Faculty Affiliate, エクスターナル・ファカルティ・アフィリエイト
関西学院大学商学部 兼担教員
Kwansei Gakuin Business School, Osaka, Japan 関西学院大学専門職大学院経営戦略研究科 助教授(経営戦略、組織論、マネジメント担当)
コロンビア大学、Columbia University, USA Visiting Scholar, Department of Sociology
コロンビア大学、Columbia University, USA Visiting Scholar, Department of Sociology
コロンビア大学、Colombia University, USA Visiting Scholar, Center on Organizational Innovation
カション大学、Ecole Normale Supérieure de Cachan, University of Cachan, Paris, France Invited Professor and Visiting Researcher
マックス・プランク社会研究所 Max Planck Institute for the Study of Societies-Cologne (MPIfG), Germany Visiting Researcher, Sociology of Markets Area (under Jens Beckert), Max Planck Institute for the Study of Societies-Cologne (MPIfG), Germany
コペンハーゲン・ビジネス・スクール、IOA, Copenhagen Business School, Denmark Visiting Scholar, Department of Organization, Copenhagen Business School
ゲーテ大学、Goethe University, Frankfurt am Main, Germany Invited Professor and Visiting Researcher, Interdisciplinary Centre of East Asian Studies
■ 所属学会
American Sociological Association (アメリカ社会学会)
数理社会学会
組織学会
日本社会学会
Academy of Management (米国アカデミー・オブ・マネジメント)
International Network for Social Network Analysis, Canada
Academy of International Business (アカデミー・オブ・インターナショナル・ビジネス)
The Society for the Advancement of Socio-Economics (ソサエティ・フォー・ジ・アドバンスメント・オブ・ソシオエコノミクス)
Asia Academy of Management (エイジャ・アカデミー・オブ・マネジメント)
The European Group of Organizational Studies (ヨーロピアン・グループ・オブ・オーガニゼショナル・スタディス)
国際ビジネス研究学会
■ 研究テーマ
(長期) 社会ネットワーク分析手法を用いた市場均衡メカニズムの研究 
(長期) 大規模産業集積における企業間関係の社会ネットワーク分析 
(長期) 社会企業家とそのネットワークの研究 
(長期) クリエイティブ・インダストリーにおけるデジタルとアナログの融合について―オーデイオ産業における実証研究 
(長期) ネットワークの変化のダイナミックスとイノベーションについての研究 
(長期) エシカルファッションにおける市場価値に関する研究 
(長期) ソーシャル・デザインの経営戦略についての研究 
(長期) プラグマティックな価値評価と市場の安定化についての研究 
■ 社会的活動
1. 2003~ Journal Referee: American Sociological Review 論文審査員
2. 2003/10~
2003/10
Presentation at Noon Lecture Series, The Center for Japanese Studies, The University of Michigan-Ann Arbor, USA
3. 2004/06~
2004/06
Japan Session Moderator, The 14th Asian Business Conference, The University of Michigan Business School, USA
4. 2006/10~ 日本学術振興会科学研究費委員会専門委員
5. 2007/03 Lecture, MBA Tokyo Seminar, Cheng-Mai University, Thailand タイ・チェンマイ大学ビジネススクール東京研修セミナー講演
6. 2007/09~
2007/09
青山学院同窓祭招待講演
7. 2007/10~
2012
ABEST21(専門職大学院ビジネススクール認証機関)専門審査委員
8. 2008~ Journal Referee: Organization Science 論文審査員
9. 2008/03 Lecture, Global MBA Tokyo Seminar, Soeul National University, Korea ソウル国立大学、グローバルMBAセミナー講師
10. 2009/07~ Lecturer, MBA Tokyo Seminar, Moscow State University, Russia モスクワ大学MBA東京セミナー "Globalization and Changes in the Japanese Managemement"
11. 2009/09~ Lecturer, Executive MBA Tokyo Seminar, Moscow State University, Russia モスクワ大学 EMBA 東京セミナー "Globalization and Changes in the Japanese Managemement"
12. 2010~ Journal Rreferee: Amarican Journal of Sociology 論文審査員
13. 2010/03 青学オープンカレッジ、MBA エッセンス講座 『最近のグローバル・マネジメントの展開と日本企業の課題』
14. 2012~ Journal Referee: 『理論と方法』論文審査委員
15. 2012~ Journal Referee: 『組織科学』論文審査委員
16. 2012/09 Lecturer, Executive MBA Tokyo Seminar, MARA University of Technology, Malaysia マラ工科大学 EMBA 東京セミナー講師
17. 2013~ 『組織科学』特集号「戦略・組織をめぐる理論的展開」編集委員
18. 2013/09 日経Bizセミナー、「グローバル・マネジメント」第一回「グローバル・マネジメントの核心-マインド、ルールとスキルの観点から」
19. 2013/09~ 「組織学会」評議員
20. 2013/09~ 「組織学会」企画・定例会担当評議員
21. 2014/01 フランス・リヨン第三大学での集中講義「Globalization and the Japanese Management-Changes and Challenges」
22. 2014/07 組織学会定例会デヴィッド・スターク教授 (David Stark, Columbia University) 講演会「多様性とイノベーション」での司会
23. 2014/08 PDW Session, Academy of Management Annual Meetings
24. 2014/09 『一橋ビジネスレビュー』2014 Aut (第62巻4号)コラム記事寄稿「ソーシャルネットワークと戦略マネジメント」
25. 2015/08 PDW Session, Academy of Management
26. 2016/08 PDW Session, Academy of Maganement
■ 研究業績(著書・論文等)
1. 【著書】  『The Japanese Management System in Evolution: New Directions, Breaks, and Emerging Practices』(forthcoming)  (単独)  2017/03
2. 【著書】  『ソーシャル・デザインの経営戦略―ネットワーク思考のプラグマティズム』(仮題)  (単独)  2017/03
3. 【著書】  「日本のオーディオ産業と中小企業の連携―ネットワークと文化の視点から」  (単独)  2013/03
4. 【著書】  『ソーシャル・ネットワークと組織のダイナミクス―共感のマネジメント』(中野勉著)  (単独)  2011/12
5. 【著書】  『A Paradox of Embeddedness:Social Network Analysis of a Japanese Industiral District』 (中野勉著)  (単独)  2002/05
6. 【論文】  "Pragmatic Valuation of Sound and Valorization of Japan’s High-End Audio Equipment Market” in Tsutomu Nakano eds. The Japanese Firm System in Evolution: New Directions, Breaks, and Emerging Practices. Routledge (forthcoming)  (単独)  2017/03
7. 【論文】  "Network Structures in Industrial Pricing: The Effect of Emergent Roles in Tokyo Supplier-Chain Hierarchies"  (共同)  2007/12  [PDF]
8. 【論文】  「巨大産業集積の統合メカニズムに関する考察―社会ネットワーク分析からのアプローチ」  (単独)  2007/04
9. 【論文】  "The Large-Scale Network of a Tokyo Industrial District:Small-World,Scale-Free,or Depth Hierarchy?"  (共同)  2006/06
10. 【論文】  "The 'Visible Hand' in a Pracliction-Chain" Market:A Market Equilibrium from Network Analytical Perspective"  (共同)  2006/05
11. 【論文】  "Power-Law and 'Elite Club' in a Complex Supplier-Buyer Network:Flexible Specialization or Dual Economy?"  (共同)  2006/05
12. 【論文】  "Acyclic Depth Partition of A Complex Network:Hierarchy among Industries Embedded in an Industrial District"  (単独)  2003/03
13. 【その他】  『多様性とイノベーション―価値体系のマネジメントと組織のネットワーク・ダイナミズム』(デビッド・スターク 著・共訳)  (共同)  2011/12
■ 研究業績(招待講演)
1. 2016/07/18 "Attachments as Market Mechanism: 'Imaginative Value' in the High-End Audio Market"  (Max Planck Seminar, Max Planck Institute for the Study of Societies)
2. 2016/06/22 ”Evidence from the Global High-End Audio Market and the ‘Ethical Fashion’ Japan”  (Seminar Series: Protecting the Weak)
3. 2016/06/06 “Pragmatic Valuation of Sound in the High-End Audio and the Impact of Emerging Digital Infrastructure on the Practice of Music-Sound Tasting”  (Workshop on Collaboration on Knowledge Infrastructures and Energy, A Joint Research Seminar between University of Edinburgh and Copenhagen Business School)
4. 2016/05/30 “What is ‘Good’ Sound?: Pragmatic Valuation in the High-End Audio”  (Market Seminar #3, IOA, Copenhagen Business School)
5. 2016/03/24 “Pragmatic Valuation in the High-End Audio Industry: Networks and Imaginative Value”  (Seminar Series: Valeur, Prix et Politique)
6. 2014/04/23 組織学会定例会講演 「ソーシャル・ネットワークと組織・戦略のダイナミクス」  (組織学会)
7. 2011/03/06 Panelist, The Japanese Management and Its Globalizaion: Challenges and Problems, IBA, Kwansei Gakuin University  (Asian Business and Human Resource Development, Symposium, IBA, Kwansei Gakuin University(単独))
8. 2010/08/03 Presentation, The Jananese Management in Transition, ABEST 21 Jakarta  (ABEST21(単独))
9. 2006/08/07 Presentation by Douglas White, Co-author, Depth Partitions and Hierarchical Structure in a Tokyo Industrial District、American Statistical Association  (Joint Statistical Meetings (American Statistical Association)(共同))
10. 2006/04/21 Presentation, Networks-Affect-Pricing Theory in Modern Production Industry, Seminar, University of California-Irvine  (Human Science and Coplexity Video Conference (Human Science and Complexity)(共同))
11. 2006/03/15 大規模工業集積におけるエリート集団の存在とネットワーク統合メカニズム、第2回ネットワーク生態学シンポジウム  (第2回ネットワーク生態学シンポジウム(情報処理学会)(単独))
12. 2004/06/14 Presentation, Is Industrial District a Small-World? ITEC, Doshisha University  (ITECセミナー(単独))
13. 2004/06/02 大規模集積はスモール・ワールドであるのか?  (戦略と経営ワークショップ(単独))
■ 研究業績(学会発表)
1. 2016/10/09 「ハイエンド・オーディオ市場における競争と協調のメカニズム―ネットワーク関係性からプラグマティックな価値評価へ」  (2017年度組織学会年次大会)
2. 2016/09/01 ”Valuation Practices in Transition: From the Analogue to the Digital High-End Audio”  (4S/EASST 2016 Conference: Science and Technology by Other Means)
3. 2016/06/09 “Pragmatic Valuation of Sound Quality in the High-end Audio: Audiophiles and Product Reviewers,”  (4th Interdisciplinary Market Studies Workshop)
4. 2015/07/05 “An Explorative Study of Culture and Commercialization: Institutionalization of the Ethical Fashion Japan”  (27th Society for the Advancement of Socio-Economics Meeting)
5. 2015/01/08 “Dynamics of Identity, Institutions and Networks: A Study of the Ethical Fashion Japan”  (Lyon International Week 2015)
6. 2014/08/02 Networks and Culture: Mediating Art, Technology, and Market in the High-End Audio Industry  (PDW Session, Academy of Management Annual Meetings (パネル・セッションの司会及び単独研究発表))
7. 2014/07/05 Art, Technology, and Market in the High-end Audio Industry: Network and Subculture  (2014 EGOS Colloquium (単独))
8. 2014/01/08 Agents, Networks, and Innovation in the High-End Audio Industry: A Problem of Symbolic Capital  (International Research Seminar, Lyon International Week 2014(単独))
9. 2013/06/28 “Networks and Creative Friction in the High-End Audio Equipment Industry: A Problem of Symbolic Capital”  (25th Society for the Advancement of Socio-Economics Meeting, University of Milan (単独))
10. 2012/02/17 "Heterarchy and Creative Friction in a Regional Cluster; An Evolution of Networks, Institutions, and Cognition"  (2012 Management and Social Network Conference, HEC School of Business (単独))
11. 2011/07/09 Heterarchy of Network Principles in a Complex System: Creative Friction and Generative Rewiring in a Large-Scale Regional Cluster  (European Group of Organizational Studies, University of Gothenburg (単独))
12. 2011/06/24 Networks and Institutions in the Japanese Cosmetics Industry: The Historical Path and Its Rigidity  (Society for the Advancement of Socio-Economics Meeting, University of Madrid (共同))
13. 2010/12/14 The Global Capitalism and Heterarchy of Network Principles: Cultural Clashed in a Regional Cluster  (The Seventh Asia Academy of Management Conference, University of Macau (単独))
14. 2009/07/16 “A Giant Industrial District under the Global Capitalism: Structural Cohesion and Heterarchy in Culture."  (21st Annual Meeting, Society for the Advancement of Socio-Economics, University of Paris (単独))
15. 2008/07/01 Local Suppliers in the Global Sourcing: Problematic Evidence from Network Analysis of a Regional Cluster  (Annual Meeting of Academy of International Business, Bocconi University (共同))
16. 2007/08/07 A "Visible Hand” in the Production-Chain Markets: Empirical study of Harrison White's Market Model  (Academy of Management Meeting (Academy of Management, USA)(共同))
17. 2006/08/15 The Large-Scale Network of a Tokyo Industrial District:Small-World,Scale-Free,or Depth Hieararchy  (Annual Meetings of American Sociological Asociation (American Sociological Asociation)(共同))
18. 2006/08/12 Power-Law and "Elte Club" in a Complex Supplier-Buyer Network  (Annual Meetings of American Sociological Association (American Sociological Association)(共同))
19. 2005/10/09 大規模産業集積とスモール・ワールドとサイクル概念からのネットワーク構造分析  (組織学会年次大会(組織学会)(単独))
20. 2005/09/18 大規模産業集積の強さに関する考察  (経済社会学会全国大会(経済社会学会)(単独))
21. 2005/08/15 Embeded Robust Structure Scale-Free Network in a Large-Scale Industrial District  (Annual Meetings of American Sociological Association (American Sociological Association)(単独))
22. 2004/10/02 Is Large-Scale Flexible Specialization a Small-World?  (経済社会学会全国大会(経済社会学会)(単独))
23. 2004/08 Complex Networks in a Large-Scale Industiral District  (Academy of Management Annual Meetings (Academy of Manegament)(単独))
24. 2004/08 Flexible Specialization in a Large-scale Industiral District  (Annual Meetings of American Sociological Association (American Sociological Association)(単独))
25. 2002/08 Subcontracting Practices and Network Structures in a Japanese Industiral District  (Annual Meetings of American Socialogical Association (American Socialogical Association)(単独))
26. 2001/08 Technology-based Flexible Specialization  (Annual Meetings of American Sociological Association (American Sociological Association)(単独))
27. 1999/10 「市場」に関する考察―経済社会学の視点から  (日本社会学会年次大会(日本社会学会)(単独))
28. 1999/09 日本企業システムとその硬直性―ネットワーク分析から見た企業間関係  (数理社会学会年次大会(数理社会学会)(単独))
■ 外部資金導入状況(国からの補助金)
1. 2016/04~ ネットワークと制度からみる市場メカニズムとイノべーションの研究(科学研究費補助金)(基盤研究)
2. 2013/04~
2016/03
多様性とイノベーションのネットワーク・メカニズム(科学研究費補助金)(基盤研究(C)(研究代表者))
3. 2010/04~
2013/03
社会ネットワーク間の相互作用とイノベーションの組織研究(科学研究費補助金)(基盤研究(C)(研究代表者(単独)))
4. 2006/04~
2009/03
社会ネットワーク分析による市場均衡メガニズムの研究(科学研究費補助金)(基盤研究(C)(研究代表者(単独)))
■ 外部資金導入状況(受託研究・指定寄付金等)
1. 2014/10~
2015/09
ソーシャル・ネットワークからの統合報告へのアプローチ-アパレル産業における実証研究(日本証券奨学財団)
2. 2010/04~
2012/03
中小企業の企業連携―組織的・産業的・地域的連携―研究(領域別研究部門社会科学)(研究分担)(学内共同研究)
3. 2005/09~
2007/03
日本企業のIR活動とネットワーキングに関する実証研究(単独)(石井記念証券研究助成)
4. 2004/05~
2005/04
Transnational R&D and Diffusional of Innovations in the Automotive Compenents Industries(単独)(Faculty Research Grant)
5. 2004/04~
2005/09
産業集積とスモールワールドに関する研究(単独)(競争的資金等の外部資金による研究)
6. 2001/05~
2002/04
A Paradox of Embeddedness:Social Network Analysis of a Japanese Industrial District (単独)(Cornerstone Fund)
7. 2000/09~
2002/05
A Paradox of Embeddedness: Social Network Analysis of a Japanese Industrial District (単独)(Dissertation Fellowship)
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